Tur til Bulandet 22-23.april 2023

Helgen startet med fantastisk flott vårvær og vi startet turen ut til Bulandet lørdag morgen. Skulle ta fergen fra Askvoll klokken 11:45, men da den hadde fått motor trøbbel ble det litt venting på fergekaien i Askvoll. I så flott vær og en så kjekk gjeng var dette ikke noe problem. Klokken 13:30 kom det ny ferge og vi kom oss over til Værlandet. Da vi kom frem til Liv og Lyst ble vi tatt i mot av Marit, Ina og Aksel Som hadde reist ut dagen før. Etter å ha pakket ut litt og gjort klar kajakkene var klokken blitt 16 og vi var klare til å komme oss ut på sjøen og padle mellom øyer, holmer og skjær ute i fantastiske Bulandet.

En flott gjeng på 13 satte av gårde ut fra kaien ved Liv og Lyst. Foto: Elise

Turen denne dagen gikk ut til Sandøy, der vi gikk i land og spaserte opp til fyret for å ta en pause og få i oss litt mat. Stemningen var god og været var upåklagelig. Oppe ved fyret fikk vi oversikt over landskapet og se på litt dyreliv med ørn og oter nede på skjærene.

Fyret på Sandøya. Foto: Snevemannen

På turen tilbake padlet vi et stykke samlet før vi delte oss slik at de som ville fikk padle ut i litt bølger for å surfe litt. Resten av gjengen padlet inn til Liv og Lyst for å gjøre klart med reker og kos til kvelds i Floren. Litt over åtte var vi samlet i Floren der vi startet på rekegilde. I nitiden ble det en liten pause i maten for å få med seg en nydelig solnedgang.

Foto: Asbjørn Osland

Etter vi hadde spist ble det kaffe, kake og bursdagssang for Ina som har hatt dag denne uken og Asbjørn som fyller år neste uke. Marit hadde laget en saftig og god sjokoladekake med lys og smelbonbonger som gjorde kvelden enda morsommere med kroner og middels gode vitser.

Dag 2

Dag 2 var været blitt litt mer rufsete vær med regn og noe mer vind fra nordøst. Men på Bulandet er det alltid en plass det går å padle i ly for været. Vi hadde avtalt å være klare til klokken 10, og klokken 10:15 var alle kommet seg i båtene. Turen denne dagen gikk opp Langøysundet til Brosma. Her padlet vi litt innimellom holmene og var ute og kjente litt på bølgene.

Foto: Snevemannen

Etter det padlet vi med vinden i ryggen tilbake til Gjørøyneset. Der fikk de som ville padle tilbake og resten av gruppen padlet en tur rundt Nikøyna før vi returnerte til basen på Liv og Lyst. Etter å ha pakket sammen utstyret, lastet på biler og ryddet oss ut av husene tok vi turen til Havsalaten der de hadde koteletter og eplekake med is, før vi satte kursen hjem til fastlandet.

Takk for en fin tur med en flott gjeng!